08-727 63 69 info@kurshuset.se

Yoga på Kurshuset med Anette

Här hittar du information både om måndags och tisdagsklassen,
workshops och retreat.

Klasser

Mjuk Hatha Yoga, måndag

Hatha Yoga BAS tisdag

En lugn, mild och mjuk yoga, känner dig lite stel eller är nybörjare så är det här klassen för dig. 
I yogan jobbar vi på att balansera både kropp, sinne och för att öka energin i kroppen. 
Du lär kroppen att medvetet slappna av mellan de olika positionerna med bland annat fokus på din andning.
Alla kan delta, stela som mjuka, lugna som stressade, vana som ovana.
Alla utgår från sin kropp och sitt dagsläge utan prestation. 
Yogan utgår från den traditionella Sivandanda Hatha yogan.

Denna yogaklass innefattar:
Medveten avslappning, pranayama (andning), modifierad solhälsning, asana (positioner) och avslutande djupavslappning

Hatha Yoga Bas (Sivananda Hatha Yoga) fokuserar på djupandning med närvaro riktad inåt.
De olika momenten stöder oss även att hitta balansen i livet. Det är en fysisk men ödmjuk yogaform.
Sivananda yogan är även känd för sin egenskap att minska stress samt lära våra kroppar att kunna slappna av. 
Denna yogaklass passar dig som aldrig yogat förut eller som har fysiska hinder för att kunna göra alla moment som den vanliga Hatha Yogan har med.

Denna yogaklass innefattar:
Mantra, medveten avslappning, pranayama (andning), solhälsning, asana (positioner), avslutande guidad djupavslappning.

Måndagar 15.30-17.00

På Ester Adéle Yoga Studio
St Paulsgatan 22, Södermalm

Tisdagar 17.30-19.00

På Skog Yoga Studio
Tellusborgsvägen 65F, Midsommarkransen

Yogaledare

Anette Follinger är utbildad yogalärare RYT 200 inom Traditionell Hathayoga/Sivanandayoga, Yinyogalärare, Meditationslärare och Yoga Nidra lärare.

Boka

Till måndagsklassen bokar du direkt till mig via mail eller mobil: 0736-31 9688
Till tisdagsklassen bokar du direkt till Skog Yoga, boka här

Workshop YinYoga med Reiki och Nidra Meditation

Söndag den 26 februari och 26 mars 15.00-17.30

En avkopplande söndags eftermiddag där du får möjlighet att landa ordentligt under 2,5 timmar.
Alla kan delta, stela som mjuka, lugna som stressade, vana som ovana.
Alla utgår från sin kropp och sitt dagsläge.
Vi anpassar inte kroppen till positionen utan positionen till kroppen.
Drygt 1,5 tim Yin Yoga med Reiki och ca 45 min Yoga Nidra.

  • Yin Yoga
    • Det är enkla ställningarna som utförs liggande eller sittande. Yinyogan låter dina muskler slappna av helt och din bindväv bli smidigare. Du stannar i varje ställning under flera minuter och övar samtidigt på medveten närvaro i stunden.
      Vi går igenom hela kroppen. Du får en djup stretch av höfter, säte och baksida/framsida av lår. Magen, bröstkorgen och bålen får en sträckning. Effekten är som efter en massage eller annan kroppsbehandling men du känner dig ofta pigg men djupt avslappnad
  • Reiki
    •  Reiki är en djup avslappnade och samtidigt effektiv behandlingsmetod vid till exempel smärta och stress, ångest och fysiska och mentala spänningar.Reiki arbetar med kroppens naturliga läkningsprocesser och fyller på energiförrådet. Under yinyogan ger jag dig reiki genom lätt beröring med mina händer eller om man hellre vill ha det på distans.
  • Nidra Meditation
    • Nidra är en stillaliggande guidad meditation där du får enorm återhämtning och vila. Nidra sägs motsvara 3-5 timmars sömn. Nidra bidrar till total djupavslappning, minskad stress, bättre sömn och många positiva effekter. Alla kan utföra Nidra.
      I Nidra sätter vi en intention som kallar Sankapla. Det är som en stark affirmation som går djupare in i vårt undermedvetna vid så djup avslappning. Det är som en djup önskan och är alltid positiv. Som att det redan har hänt i ditt liv.

Pris
400 kr inkl. moms/tillfälle på Skog Yoga, Tellusborgsvägen 65F

Hör gärna av dig om du funderar över något. Mattor finns på plats.

Yogaretreat
22-23 maj
Fredriksborgs konferens
Värmdö

Nu är vi på gång igen 4e året i rad.
Kom med på ett par sköna dagar i fin miljö i skärgården.
De här dagarna är för dig som vill ha en lugn, mild och mjuk yoga.
Alla kan delta, stela som mjuka, lugna som stressade, vana som ovana.
Alla utgår från sin kropp och sitt dagsläge utan prestation.
Vi kommer att variera mellan de olika yoga- och avslappningsmetoderna som du ser nedan.

Mild och mjuk Hatha yoga
Vi jobbar på att balansera både kropp, sinne och för att öka energin i kroppen.
Du lär kroppen att medvetet slappna av mellan de olika positionerna med bland annat fokus på din andning. 

Upplägg på klassen:

  • Inledande guidad avslappning
  • Andningsteknik (Pranayama, som balanserar och lugnar kropp och sinne)
  • Modifierad lugn solhälsning
  • Lugna och mjuka yogapositioner (Asana)
  • Avslutande guidad djupavslappning

Yin Yoga
Det är enkla ställningarna som utförs liggande eller sittande. Yinyogan låter dina musklerslappna av helt och din bindväv bli smidigare. Du stannar i varje ställning under flera minuter och övar samtidigt på medveten närvaro i stunden.
Vi går igenom hela kroppen. Du får en djup stretch av höfter, säte och baksida/framsida av lår. Magen, bröstkorgen och bålen får en sträckning. Effekten är som efter en massage eller annan kroppsbehandling men du känner dig ofta pigg men djupt avslappnad.

Yoga Nidra
Yoga Nidra är en guidad meditationsteknik som även kallas yogisk sömn. När vi praktiserardenna teknik låter vi kroppen slappna av på djupet samtidigt som vårt sinne är vaket och fokuserat. Yoga Nidra bidrar till total djupavslappning, minskad stress, bättre sömn och många positiva effekter. Alla kan utföra YogaNidra som görs liggande.
I YogaNidra sätter vi en intention som kallar Sankapla. Det är som en stark affirmation som går djupare in i vårt undermedvetna vid så djup avslappning. Det är som en djup önskan och är alltid positiv. Som att det redan har hänt i ditt liv.

Meditation
Yogisk meditation, meditationen börjar med att jag leder dig, för att du sen övar på att sitta själv i tystnad en liten stund med hjälp av olika tekniker.

Pranayama
Yogiska andningstekniker som syftar till att stilla vårt sinne och balanseravår kropp. Det ingår som en del i Hathayogan.

Avslappning
Yogan avslutas alltid med en djupavslappning.

Dag 1
10.00 -12.00 Mjuk Hatha yoga + Meditation
12.00 Lunch
15.30 – 18.00 Yinyoga + YogaNidra
19.00 Middag

Dag 2
7.45 -8.30 Mjuka upp kroppen med stretchade positioner 8.30 Frukost
10.00-12.00 Yinyoga + meditation
12.00 Lunch
13.30-15.30 Mjuk Hatha yoga + Yoga Nidra
Fika med Smothie

Fredriksborg:

  • Vi blir 10–12 deltagare på Fredriksborg och alla får enkelrum. Gå gärna in och titta på www.fredriksborghotel.se
  • Vi kommer ha yogan både i orangeriet och utomhus beroende på väder och vind
  • Det kommer serveras vegetarisk mat till lunch och fisk till middag. (hör av dig om specialkost)
  • Det finns fina grönområden runt omkring och det är ett väldigt lugnt område.
  • Vi har utsikt mot havet vid Oxdjupet mittemot Rindö.
  • Att ta sig till Fredriksborg:
  • Bil (ca 45 min från Södermalm) eller via bilfärjorna från Vaxholm.
  • Buss från Slussen, hållplats Stenslätten. Tar ca 1 tim

Pris och vad ingår:
4 200 kr inkl. moms o Enkelrum
Frukost/luncher/middag (dryck betalas själv)
Fm fika och em fika
Yoga
Guidning på Fredriksborgs fästning.

Att ta med:
Yoga matta
En filt, kan vara bra att ha på yogamattan under yinyogan.
Sjal, handduk och/eller kudde. Bra att sitta på eller stötta ben, knä osv.

Bolstret kommer finnas. Det finns även lite filtar på Fredriksborg att låna.
Ta även med varmare mjuka kläder ifall att.

Anmäl dig till: anette.follinger@kurshuset.se / 0736-31 96 88
Hör gärna av dig om du funderar över något.
Välkommen!